Beundransvärt bevarande... (Fordon: vagnar)

av Per-Åke Lampemo, Thursday, February 05, 2009, 23:00 (5553 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Håller inte med er där...det var ju Niklas som "kom på" Nisse G och fler spann på..själv ville du ha en hypotetisk diskussion om fordonsbevarande över föreningsgränserna som jag fattar ditt ursprungsinlägg och som jag läser Ante är det även så han skriver men tar upp exempel på hur den enskildes välvilja kan ställa föreningen i en inre kris eller som i sista fallet, hur ett fordons renovering kanske fördröjs tack vare att någon vill bevara fordonet lokalt istället för att det ska gå iväg till en annan förening.

Eller har ni en dold agenda i diskussionen som vi andra inte vet om?
HAR Stig bjudit över tex GHJ i avvecklingen av flakvagnar hos AGJ?
I så fall kan jag förstå att ni känner er utpekade...men tala då om hela historien.
Och i så fall ställer jag mig nog mer på Antes å Granis arguments sida, det gagnar inte "bevarandet av fordon i hela riket" fast det gagnar ju så klart lokalt bevarande av fordon på västkusten..sen omfordonen överlever bättre här eller där kan ju bara framtiden svara på. Och till syvene å sist är dte ju den med mest flis som brukar vinna i vårt land:-D

Ska jag vara helt ärlig om debatter som spårar in på eller spårar ur på AGJ så bör de skötas lokalt, det var länge sedan de tillförde något i förningsdriftdebatten i mina ögon. Att AGJ är ett varnade exempel på hur det kan gå tror jag de flesta av oss föreningsaktiva har förstått ;-)

Ja, det känns väl som det mesta är sagt i detta ärende. Jag vill som många andra att våra svenska 891-fordon ska bevaras för eftervärlden. Därför har jag lagt ner 25 år av engagemang inom en museitågsbranschen. Att diskussionen kring AGJ och dess 891-fordon berör/intresserar många är jag helt övertygad om. Bara att se på besöksantalet på trådarna i detta forum. Ändå så vill en del få tyst på debatten "Detta ständiga tjat om AGJ! Det angår inte oss! Sluta!". Men jag tycker att delar av denna problematik egentligen angår hela museitågsbranschen...
Att hantera konflikt inom en ideell organisation är många gånger svårt. Hur lär man sig av misstagen? Hur blir man bättre på att lyssna/respektera olika viljor inom en idell organisation? Är den starkes rätt alltid visdom?

Mvh Per-Åke Lampemo

Min oro kanske är helt obefogad? Kanske är en förändring en stor utförsäljning av 891-fordonen helt nödvändig för AGJ?
Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: