B som T43-vikarie i snälltåg (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Wednesday, April 01, 2020, 19:05 (1485 dagar sedan) @ Stig Lagergren

T43 i snälltåg var inte så vanligt men det förekom på f.d. HNJ från 1968 och några år framåt. Kanske även de T43-dragna loktågen på f.d. BKB kallades snälltåg. Jag minns inte det. (bild)

Snälltåg 282 med T43 240 växlas till plattformen i Halmstad 19 september 1971. Sist i tåget går direktvagnen till Stockholm, en AB2. Från början, 1968, var det tre direktvagnar på sommaren och två på vintern.

Anders Jansson i Göteborg berättade för många år sedan i Postvagnen om ett tillfälle när det blev akut brist på diesellok i Nässjö. Framför snälltåget till Halmstad spändes reservångloket, en B-maskin, som drog ordinarie snälltåg till en station där man hade möte med ett dieselloksdraget tåg. De båda loken tog över varandras tåg, om jag minns rätt, så B-loket gick tillbaka till Nässjö med det andra tåget. Jag tror att Anders Jansson skrev att den konstruktiva lösningen för att minimera förseningarna inte uppskattades av högre chefer på SJ. Årtalet är jag mycket osäker på, men gissar omkring 1970.


Hela tråden: