Stockholm C - Hargshamn 1974 (Järnväg allmänt)
Smalspårslok i Dannemora
Borde vara "Oskarshamnloket" OV 88/ 1958 (med koppelvagn), som blivit överflödigt efter breddningen fyra år tidigare. Det skrotades 1976 enligt Mats Fredings bok "Industrilok i Uppland". Där finns loket upptaget för Dannemora (gruvor), men dom svarade kanske -delvis i varje fall- för växlingen i Hargshamn också?
Knaby, persontrafiken Österbybruk - Hargshamn lades ner 1960, ett år före breddningen till Gimo. Några normalspåriga rälsbussar har alltså aldrig passerat här tidigare. åtminstone inte i reguljär trafik.
Det stämmer. Dock användes en YBo8 (har jag för mig) för personal (inspektioner?) vid bygget av treskenspåret Dannemora- Gimo 1961. När breddningen senare fortsatte från Gimo mot Hargshamn, varvid såväl tre- som fyrskensspår tillämpades så smalspårstrafiken kunde fortgå under arbetena, hade man dock en smalspårig YBo5p i samma roll. Eller också var det tvärtom....
/ L G :-)