Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 3) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Thursday, April 02, 2020, 13:00 (1482 dagar sedan) @ Johan O

BCo 27
År 1943 får man ett underrede levererat från ASJ i Linköping på vilket man tänker sig bygga en helt ny korg. Ursprungligen har man tänkt bygga tre vagnar, men kostnaden för den första vagnen blir så stor att man slopar planerna på fler byggen.

Vagnen färdigställs mitt under brinnande världskrig, och liksom till exempel GJ har man svårt att få tag i teakpanel, varför vagnen istället kläs med masonite. Invändigt är vagnen dock påkostad med två andraklasskupéer, den ena med nya soffor från ASJ, medan den andra kupén övertar sofforna från BCo 26. Vagnen färdigställs först år 1945.

[image]
BCo 27 på Karlstad Ö i slutet av 1940-talet. Till höger skymtar plattformen till Co 28 och längst till vänster sticker andraklassänden på BC 1022 fram.

Vagnen omnumreras till BCo 103 år 1955 och är i trafik fram tills ett verkstadsbesök för en större revision vintern 1959. Korgstommen är då så rutten att man ställer av vagnen för att två år senare välja att skrota den. De moderna rullagrade Dingertz-boggierna flyttas över till Co 1004 vid slopningen.

Co 29
År 1946 slopas drivningen i den sista kvarvarande elmotorvagnen och vagnen byggs om till personvagn. NKLJ Co 29 blir därmed sista "nya" personvagn på banan, men till skillnad från systervagnen Co 25 blir den inte speciellt långlivad, redan under hösten år 1951 slopas och skrotas vagnen.

Den enda stålvagnen
I början av 1950-talet börjar postverket tycka att de kvarvarande postvagnarna DF 17 och DFo 18 är alltför nedgångna varför man tittar på en ersättare.

Kostnaderna för en nytillverkad vagn är orimligt stor för den begränsade trafiken, varför man istället intresserar sig för de nyligen slopade moderna postvagnarna på SJs 1067-nät. De tre stålvagnarna SJ DFo11t 733-735 är byggda år 1947 med 891-banornas lastprofil eftersom man redan från början tänkt sig att kunna flytta vagnarna till 891-nätet efter breddningen av 1067-nätet. Tack vare det skulle någon av vagnarna passa bra att bygga om för NKLJs behov.

År 1955 köper postverket därför SJ DFo11t 734 och låter Kalmar Verkstad bygga om vagnen till 891 mm spårvidd och utöka postavdelningen något. Vagnen levereras året efter till NKLJ som DFo16p 142 och är banans enda stålvagn.

[image]
Vagnen i Kalmar i samband med provkörning och besiktning efter ombyggnaden till 891 mm spårvidd.

[image]
[image]
Vi avslutar denna del med ytterligare två bilder på vagnen. Den nedre är tagen i Karlstad, den övre troligen på bangården i Hagfors.


Hela tråden: