Beundransvärt bevarande... (Fordon: vagnar)

av Anders Sandgren, Thursday, February 05, 2009, 23:22 (5558 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Man skall inte förakta de eldsjälar som sett till att det trots allt räddade mycket materiel från skrotdöden. Även om en stor mängd materiel kan skapa problem och man ibland måste ta drastiska beslut. Om en förening inte kan klara av att ta hand osm det materiel de förvaltar så gäller det ju i första hand att rädda den historiska materielen och i andra hand prestigen. Många eldsjälar och samlare har lämnat saker efter som andra tyckt vara svåra att ta hands om. När AGJ samlade in så fanns det inte lika många föreningar som konkurrerade, nu finns det tack och lov alternativ.
Ett annat exempel kan ju vara den materiel som samlades inan NJ's föregångare SSB museisektion inte minsta genom dess dåvarande eldsjäl Algot A. Materiel som i vissa fall inte hade direkt Nässjöanknytning som men som man ändå tog hand om, t.ex 891-tågsättet. Idag har lok & vagnar fått nya ägare/förvaltare, och även om många års uppställning i hembygdsparken tärt hårt på dem och även om färgen på vagnarna på slutet kan diskuteras så fanns de kvar. Det mesta insamlat under 60-70-talet när mycket annan materiel försvann. När Algot försvann (jag tror han avled i början av 80-talet, men jag var avflyttad då och hade ingen kontakt) så blev det svårare, inte minst som han var den typ av eldsjäl som gärna tog ett stort eget engagemang och inte gärna släppte in andra. Dettakan man även läsa i en ovanligt kritisk (och enligt mig inte helt rättvis) artikel i hembygdsförenigens 75-årsbok. Men, som nog poängterats, det brukar vara svårt när inte Nisse eller vad han än må heta inte längre tar hand om 'sina' grejor. Och det var ju han som fixade dem, men vi kan ju inte gärna göra oss av med dem heller... Och finns Nisse kvar men inte längre har engagemanget så blir det ännu svårare.
Jag tror att man skall vara innerligt tacksam för de eldsjälar som räddade det kulturarv som finns och det sämsta sättet att visa det på är att inte fortsätta ta hand om dem. Då är det bättre att någon annan lämna dem vidare till någon annan hugad innan det är för sent. Prestigen har förstört mycket, inte bara inom detta område.


Hela tråden: