Smalspåriga personvagnar: NKLJ (del 3) (Järnväg allmänt)

av Vinberg, Friday, April 03, 2020, 10:50 (1455 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo jag ser! Ska inte försöka pilla ut svar via mobil det är lätt att man slinter på knappar och inte riktigt ser alla bildtexter! Det ska naturligtvis vara spår 20!
Är det någon som vet om boggitypen som dessa vagnar försågs med vid leverans till Blekingebanorna sk At boggier, spårades om till Ap på NKlJ. ULJ spårade om sina. ULJ har f ö en vagn till med denna boggietyp SRJ co 33.
En annan uppgift som jag fått om dessa båda postkupéer är att de beställdes av SJ efter förständigandet av Blekingebanorna. De skulle ersätta de undermåliga vagnar som hade befordrat post mellan Karlskrona och Kristianstad de äldre vagnarna ansåg inte säkra nog för värdepost- befordran. I trafik skulle de alltid gå sist i tåg med postkupé och postkupén alltid vara absolut sist . Detta fick till följd att vagnaran alltid måste vändas på vändskiva innan de växlades in sist i tåg. Detta förfarande tycker jag låter lite eljest för om värdeposten skulle skyddas var ju ändå själva kupén ändå avskild från det övriga tåget .

[image]


Hela tråden: