Stockholm C - Hargshamn 1974. YBo8 som personalvagn? (Järnväg allmänt)

av John T, Friday, April 03, 2020, 19:16 (1478 dagar sedan) @ Ola Almquist

Naturligtvis har du rätt. Frågan har dock varit uppe här (?) och jag vill minnas att man ändå "lyxade till det" med en nyare/ finare motorvagn. Men YBo7 då, rimligen. Vad gäller smalspår fanns det ju inte så mycket att välja på, i Roslagen i varje fall. Men frågan var då vid vilken breddning man använde vilken motorvagn? Där kan jag minnas fel. Där också....

/ L G :-|


Det står i [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=121148]denna tråd[/link]. Jag skulle dock gärna vilja om det står något i Roslagsexpressen 1/99 eller om det bara är en bild.

/Ola

Den aktuella bilden i Roslagsexpressen ("Rx" ), i Österbybruk - tagen av Harry Lönnbom i maj 1961 - visar en normalspårig rälsbuss ur YBo-serien, men det framgår varken av bilden eller bildtexten vilken typ det är. "Första normalspåriga tjänstegåget på treskensspåret från Dannemora på ingång till Österbybruk..."
En snabbtitt i artikeln ger inte några ledtrådar.

Aktuellt nummer av Rx var under min redaktörstid och jag tycker det där med YBo8 låter bekant, jag med. Hrr Danneskog och Agrell skrev en artikelserie om DHJ där, men jag minns inget mer konkret (1999 börjar bli ett tag sedan...). Jag ska luska och se om jag hittar något.


Hela tråden: