DFo11t 733-735 (Järnväg allmänt)

av Granis, Friday, April 03, 2020, 19:22 (1483 dagar sedan) @ Ola Almquist

En annan stor järnvägshistoriker (obs; ironi (?)) har skrivit om dessa i både ”Roslagsexpressen” och ”Allt om Hobby”. Samt kanske ”Tåg” (notis i varje fall)? 734 hamnade hos NkLJ genom Postverkets försorg, säkert. Lite okunnig om hur ägande- och beslutsförhållanden var f f a då, men SJ kunde säkert utan några problem undvara DFo11t 734 år 1955 då man förutsåg såväl den strax genomförda breddningen av fd BKB som att den återstående person(relaterade) trafiken på övriga därefter kvarstående 1067-spår skulle kunna skötas med rälsbussar. Som "lök på laxen" kunde dessutom dessa vagnar p g a hinderfrihetsproblem från början inte framföras på linjen Karlshamn- Vislanda- Bolmen- Halmstad. Oklart när (om?) detta fixades, men behovet lär rätt snabbt ha upphört av nämnda anledning =rälsbusstrafik.

Dock fattades för övriga två vagnar inga avgörande beslut förrän 1966 (isch) då 733 slopades/ skrotades och 735 blev ”lindrigt” ombyggd till hjälpvagn i Växjö för tjänst på 1067-spåret därifrån till Tingsryd- Ronneby. Men senare -rimligen efter 1971 då nämnda trafik lades ned- omplacerad till Karlshamn.

/ L G


Hela tråden: