NKlJ busstrafik (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, April 04, 2020, 09:57 (1454 dagar sedan)

Liksom NBJ busstrafik överflyglade rörelsen tids nog persontågstrafiken: Ett 15-tal linjer med ytterpunkterna Malung, Skoghall, Torsby, Lesjöfors och Storfors. Parallellkoncession till järnvägen fanns längs hela linjen men utnyttjades varierande. Garage fanns i Hagfors, Skoghall,
Torsby, Lesjöfors och Filipstad. Vid försäljningen 1964 fanns 43 bussar och 4 godssläpkärror.
Vissa linjer annonserades i "Kommunickans" bussdel.

Rörelsen påbörjats 1927 med köp av konkurrentlinjen Karlstad-Skoghall (1922). Sedan köptes Munkfors-Hagfors-Filipstad och Taberg-Nordmark-Filipstad. Det senare företaget också konkurrerat med SJ tåg Lesjöfors-Storfors - en roll NKlJ övertog. Likaså övertogs några GDG-linjer, som bättre passade i NKlJ trafikmönster. Persontrafiken Hagfors-Filipstad övertogs från tåg 1950 och Karlstad-Skoghall 1954. Geijersholm-Gustavsfors körde Malungsbussen parallellt med skogsbanan.

Då persontågstrafiken upphörde 1964-11-01 lämnade NKlJ också busstrafiken: Den såldes till SJ-koncernen (GDG Biltrafik). Statsstöd till olönsam busstrafik på landsbygden kunde annars fås från 1961. Persontågens "nedläggningskalkyler" hölls - som vid alla bolagsbanor - strikt inom huset.


Hela tråden: