Ånguppvärmda personvagnar (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Saturday, April 04, 2020, 18:03 (1476 dagar sedan) @ Vinberg

Vad gäller ångfinkor så berättade en ingenjör från SJ:s maskinavdelning att han och några tekniker i början av 50-talet var med o ställde i ordning någon/några "moderna" ångfinkor för Västgötabanorna. Framför allt för den intensiva trafiken på sträckan Göteborg-Sjövik. Ångloken avvecklades redan runt 1953 och Tp lok sattes in. Leveranserna av "YBo-or" hade precis kommit igång och räckte inte till. Följaktligen fick man använda "passvagnar" ett tag till men dessa saknade nu värmekällor. Alltså fick man snabbt bygga ångfinkor för ändamålet.

Det var meningen att det skulle bli sju eller något sådant men det blev bara en, Såp 156. Man satte in Quakoil-kaminer i vagnarna i stället. Anders Jansson bör veta mer.

EDIT: Nu har jag kollat i Svenska rälsbussar. Tp-loken levererades under 1954. De första YBo5p kom till Skara i slutet av detta år men serieleveranserna dröjde och de lokdragna tågen kunde inte ersättas förrän i slutet av 1957. Vad som gick i trafiken Göteborg - Sjövik före YBo5p hittar jag inte just nu.

EDIT 2: Jag hittade en uppgift att på att C2p användes Göteborg - Sjövik. Två av dessa hängde med ända till 1954. Sedan kom Tp och ångdriften på 5 maskinsektionen försvann nästan helt.

/Ola


Hela tråden: