70-minuterstrafik! 60- eller 70-minutersvarv? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, April 05, 2020, 11:09 (1476 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Min minnesbild är att det under någon period på helgerna gick 70-minuterstrafik Slussen - Saltsjöbaden resp Slussen - Solsidan - och därmed 35-minuterstrafik på den gemensamma sträckan Slussen - Igelboda. Det borde i så fall vara något av de sista åren med gamla vagnar. Eller minns jag helt fel?


Jag minns också detta från vintern 1974-1975 om jag inte tar fel.

/Christer


ja, så här såg det ut i en tidtabell från 1973:

[image]

Dessförinnan var det sön- och helgdagar 70-minuterstrafik på hela banan, med anslutande tåg på grenbanan. Tidtabell giltig fr o m den 1 juni 1970, men tryckt i mars 1972:

[image]

Nedan vardagstiderna 1970 - 72, huvudsakligen entimmestrafik:

[image]

För de 25 öre TS ville ha för tidtabellen fick man tvåfärgstryck på tjockt papper, till skillnad från SL:s enklare gratisblad ovan. Att TS hade en utförlig och något svårläst tidtabell, med kryss vid alla platser där tåget gjorde uppehåll, berodde förstås på att tågens uppehållsmönster inte var enhetligt, i synnerhet inte på vardagar. Eftersom SL-tidtabellen inte har några anmärkningar om att uppehåll inte görs (förutom vid Erstaviksbadet) för man antaga att det under några år efter SL:s övertagande av banan inte förkom några "snabbtåg" eller andra specialare. I en tidtabell från januari 1975 finns det emellertid några anmärkningar om tåg som "går direkt", liksom om ersättningsbussar för vissa tåg mellan Saltsjöbaden och Igelboda. Det sistnämnda var väl för att med den begränsade och något slitna vagnparken kunna köra tåg där de bäst behövdes, alltså mellan Stockholm och Fisksätra (samt i viss mån Tippen):

[image]
[image]

Intressant!

Dock, när det gäller vardagar 1970-72 så är det vad jag kan se först efter 20:00 som det är entimmestrafik. Mitt på dagen får jag det till halvtimmestrafik och i rusningstid ännu lite tätare trafik men oregelbunden.

Intressant är att man då klarade halvtimmestrafiken med två tågsätt (plus ett på grenbanan), d v s en varvtid på 60 minuter, samtidigt som man på sön- och helgdagar behövde 70-minuter för ett varv. Även denna trafik med två plus ett tågsätt. kan utglesningen på söndagar varitför att spara personal, genom att tågbesättningen fick 10-minutersraster i Slussen och Saltsjöbaden och de därför inte fick avlösning lika ofta? Eller finns det någon annan förklaring?

I 1975-års tidtabell har man gått över till 70-minutersvarv (35-minuterstrafik) även på vardagarna. Varför? Ökat resande som ger längre uppehållstider? Personalbesparing? Nya regler om raster?

(Idag körs som bekant 80-minutersvarv med fyra tågsätt dagtid, d v s 20-minuterstrafik (plus grenbanan). Jag antar att det skulle varit möjligt att köra samma trafik med 70-minutersvarv, d v s 17,5-minuterstrafik, men att SL har bedömt att 20-minuterstrafik är mer attraktivt ur kundsynvinkel än 17,5-minuterstrafik. En riktig bedömning enligt min uppfattning.)

/funderar
Leif


Hela tråden: