Tidigare bild , fråga...lite fler bilder (Fordon: lok)

av Anders Ö/NJM, Friday, February 06, 2009, 10:09 (5557 dagar sedan) @ Tobias B utan lösenord

Sjusiga bilder ;o))

Det lilla tunna röret som sticker upp, mellan de två ångrörern till injektorerna, vad är det till för?


Jag gissar du menar det på din bild? Utan att veta för mycket skulle jag gissa på ngt med Nalcroutrustning. Vad finns annars på 1189 som inte förses med ånga direkt från ventilstället, belysningsgenerator?

Nee din bild menade jag. Det lilla röret till höger om injektormatningen.
Men Nalco är ju inte omöjligt. Skall efterforskar vid nästa djupdykning :-P
[img]http://www.skanskajarnvagar.se/tobias/regulator.jpg[/img]

Bladstagsbildenspanna är det månne te F1202?


Stämmer bra det!

Ovanstående tvenne bilder är det på ett L-liknande lok?


Regulatorn är den sittande i S 1280 och togs första gången domlocket varit av sedan 1960-talet. Av någon j-kla anledning skulle man förstås ner och krypa i pannan innan regulatorn var urlyft för att "kolla läget". Tur man var ett par kilo mindre då annars vette fasen hur det gått. Elaka tungor spinner lätt vidare på historien då undertecknad fastnade i manluckan på Bergs sadeltank och fick dras ut i benen. Det var på den tiden man var ett par kilo tyngre. Nu upplevs en slags medelvikt!

Så elakt af dem ;o)) Oki..

Bilden som visar främre tubplåt mm är faktiskt även den från F 1202.

Aha ja nu sedr jag en rad ÖH-till bakom stegen.

Variantenmed yttre matarvattenrör har jag aldrig sett faktiskt.....hur funkar dessa i vintertid? (de ligger väl under pannklädseln?)


Inte nödvändigtvis, de flesta jag råkat på har gått rätt så oskyddat. Bra lok att kika på är den hyttlösa No.3 på jvm i Gävle och så har man ännu en anledning att njuta av den charmerande encylindriga vattenpumpen. Finns ljudet att ladda ner som ringsignal till mobilen, tro?

/ Tobias

:-D


Hela tråden: