NKlJ busstrafik, färgschema (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Monday, April 06, 2020, 18:23 (1480 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag åkte även NKlJ-buss persontrafikens sista dag (1964-10-31). Men glömde tyvärr att anteckna färgschemat. Ett osäkert minne är vinröd underdel och ljusare överdel. På långsidorna bevingat hjul av "privatbanetyp" och bansignaturen.

Har någon exakta uppgifter?


Färgbilder är det ont om men det finns en del svartvita, exempelvis
[link=https://digitaltmuseum.se/search/?q=nklj+buss&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22]dessa[/link] och [link=https://www.flickr.com/photos/46603613@N04/32666751426]denna[/link].
Jag hittade också en bild [link=https://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=39464]här[/link] men jag tror inte att denna buss har med saken att göra då den är av årsmodell 1965 och dessutom med kaross tillverkad i Arvika. Karossens utseende och indelningen av färgfälten bör dock i princip stämma med de modernaste NKlJ-bussarna.
Beträffande nyanserna hittade jag [link=http://www.tydal.nu/postvagnen/233901.htm]detta[/link].

Hur som helst så fick NKlJ tre Volvo B65508/Säffle 1962 och sju 1964. De sistnämnda är registrerade i början på året så de bör ha levererats innan GDG tog över.

Så enkelt var det inte. Det finns en bild på bussarna som levererades 1964 i på sidan 57 boken GDG Biltrafik AB 1932 - 1982 - de första 50. De har ett bredare vitt fält i fronten och NKlJ:s modernare bevingade hjul (som i fronten på t.ex. Uddeholmaren och ASJ-loken) under vindrutan.
På sidan 302 finns ytterligare en bild. Ett leveransfoto på en omställningsbuss. Helt neutral, med smalare vitt fält (snibb) i fronten men med "NKlJ" i destinationsfältet. Frågan är om man modifierade lacken före den slutliga leveransen.

/Ola


Hela tråden: