G4 1418 (Fordon: lok)

av Ante Svensson II, Tuesday, April 07, 2020, 08:30 (1477 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

[image]G4 1418


[image]G4 1410 och 1418

Frågan var OM det var 1418 som var reserverad för nån museiförening?


Ja. Loket skulle övertas av SÅS och stod uppställt på bangården i Vislanda när en tågolycka ägde rum just där. Loket ansågs stå i vägen och skars ner vid röjningsarbetet. Var väl runt 1979 någon gång. Alla G2 och G4 i övrigt var skrotade sen flera år men 1418 hade blivit kvar och var det sista tyskbyggda G-loket. Har för mig att jag hört av folk från föreningen att de var på väg ner till Vislanda och möttes av beskedet att loket var borta.

Ante


1418 stod förvisso uppställt i Vislanda, men på bangården vid skrotplatsen, "Filialverstaden", (har själv sett det där och har en s/v bild nånstans, men visste inte då att SÅS hade reserverat loket), där det alltså skars ner. Påstods alltså ha varit ivägen. Göran Enqvist kan säkert berätta mer!
Fast såhär efteråt kan man kanske inse att en G4, om än synnerligen "diggabel" som enda kvarvarande tyskbyggt G-lok nog inte hade varit särskilt användbar idag på Statens spåranläggningar med sin blygsamma sth 55, tror jag det var, låt vara att det bör ha haft bra acceleration med lätta museitåg, jfr N-lok. Jfr NJM:s problem med att få köra E 1189 med sth 65 på Nynäsbanan. Påminner om det där med räven och rönnbären.
/CEO

Det här är det sorgliga dilemmat med godstågslok på normalspår. Samt det faktum att så många normalspårsföreningar är inriktade på att köra på Statens spår. En museijärnväg kan tänka annorlunda. Samma argument har ju lyfts kring de två loken vid High Chapparall. Jag tycker det är oerhört sorgligt när lok av E- eller G-undertyper försvinner p g a deras bristande lämplighet att köra på statliga spår och att det väger tyngre än deras plats i järnvägshistorien. Jag förstår de ideella föreningarnas överväganden, Jvm borde också vara mer intresserade. Förlusten av 1418 som ju verkade räddad var en förlust för hela Järnvägssverige.

Ante


Hela tråden: