Olskroken 1937 -- huvudsignalen (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Wednesday, April 08, 2020, 10:47 (1472 dagar sedan) @ Gunnar D

[img]https://i.postimg.cc/bNrTd0NM/BJOlskr1937-Web.jpg[/img]

Förmodligen BJ-tåg vid Olskroken 1937.

Framför loket ser vi, försedd med ogiltighetsmärke, en ännu icke ibruktagen huvudsignal. Den tillhör det nya ställarställverk (”el-el”) som kommer att tas i bruk i juni 1940. Signalen kommer då att få beteckningen 109/119ha, vilket innebär att signalen ställs till ”kör” när en av ställarna 109 eller 119 läggs om åt höger, givet att vissa växlar ligger i ett visst läge (alternativ a). Ställare 109 är för tågväg till södra nedspåret mot Göteborg C, ställare 119 för tågväg till norra nedspåret.

Se [link=https://ekeving.se/p/gbg/Or/elel/index.html]Gunnar Ekevings webbsida[/link] för info om ställverket. Den A-signal som syns på ritningen under huvudsignalen har ännu inte satts upp när fotografiet tas.

EDIT: '65h' tillhör inte, som jag skrev tidigare, huvudsignalens beteckning, utan det är del av beteckningen för den dvärgsignal med grönt sken som står före växelspets strax före huvudsignalen. Dvärgsignalen heter 65h/93h/99h, vilket innebär att de vita skenen manövreras med ställare 65 åt höger och de gröna tilläggsskenen med antingen ställare 93 åt höger (tågväg mot Göteborgs norra) eller 99 åt höger (tågväg mot Hamnrangerbangården, senare kallad Skansenbangården).


Hela tråden: