Omorganisation vart femte år (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, April 08, 2020, 10:54 (1451 dagar sedan)

Bansidan är här oräknad.

1964: Trafik- och maskinsektioner och de äldre distrikten slås samman till 11 driftdistrikt.
Stationer etc samlas i trafikområden (som med tiden halveras i antal).

1968: Första trafikledningscentralen driftsätts (Hallsberg). Tåg-, lok- och daglig person/godstrafikledning samgrupperas. Särlösningar för Norrland.

1973: Driftdistrikten omdöps till trafikdistrikt. Distriktskontoren i Växjö, Borås och Umeå nedläggs. Maskintjänsten delas: Loktjänsten kvarstår i trafikdistrikten, driftverkstäderna läggs under huvudverkstäderna (som har egen organisation).

1978: Bara mindre ändringar.

1983: "Industriell" organisation enligt mönster från bl a ASEA. Trafikdistrikten omdöps till marknadsregioner. Information och PR blir egen avdelning.

1988: SJ indelas i divisioner, främst Person och Gods (HK redan uppdelat). Regiokontoren i Luleå. Norrköping och Örebro nedläggs.

1993: Återstående regionkontor nedläggs: Stockholm (P), Gävle, Göteborg och Malmö (P+G) och
Sundsvall (G). Lokala chefer sorterar nu direkt under divisionsledningen.

1999: SJ bolagisering fastslås.


Hela tråden: