Kvadruppeltraktion? (Fordon: lok)

av Anders Järvenpää, Thursday, April 09, 2020, 14:04 (1450 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nja. Diskussioner förekommer men persontrafik Karis-Hyvinge bedömer jag som orealistisk eftersom trafikunderlaget saknas. Däremot tror jag att en ny järnväg från H:forstrakten (ev. Köklax) till Lojo och eventuellt vidare till Salo och Åbo som komplement till den befintliga långa och kurvrika kustbanan är mer sannolik.

Vad gäller Åbo-Nystad är bilden annorlunda eftersom trafikunderlaget finns i den tätt befolkade regionen och jag hoppas att kunskapen att upphandla regional lokaltrafik på järnväg så småningom utvecklas i Finland. Jag ser en stor utmaning i att finländarna saknar både kompetens och erfarenhet vad gäller upphandling av tågtrafik och att vi i på tok för stor grad tror att det stora statliga finska tågtrafikbolaget både har rätt kunnande, ambitioner och vilja att utveckla lokaltrafik. Bilden ser däremot alldeles tydligt annorlunda ut hos banförvaltningen, men de kör ju inga tåg. Här behövs kunnande och erfaranhet från utlandet. Förhoppningsvis läser även företrädare för svenska företag dessa rader.

Här kommer en bild från södra änden i Ekenäs tagen 18/9 2019. Detta är ett exempel på den småskaliga lokaltrafik som förekommer på den finska statsbanan utanför H:forsregionen (ja i dess utkant egentligen) och som förefaller bedrivas i första för att bevisa för köparen (trafik- och kommunikationsministeriet) hur dyrt det är att köra den här typen av trafik. Ett slags absurt och inverterat mannekängförfarande således.

[image]


Hela tråden: