Rälsvikt och axellast (Fordon: lok)
Antagligen tillkom skrivelsen med anledning av ovanstående förslagsskisser.
Man kan ju undra över varför man höll fast vid 17 - 17,7 ton som största axellast för lok och vagnar ända in på 1950-talet.
I Tyskland infördes 20 ton axellast på 1920-talet på spår med ungefär samma rälsvikt.
Kan det vara sedvanlig svensk försiktighet?
På dokumentet nämns föresten en byrådirektör Uggla. Undrar om det kan vara en släkting till en idag känd sångare
--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala
Hela tråden:
- Går det att göra elloket Z 31 körbart igen? -
Niklas Bygdestam,
2009-02-03, 23:55
- Går det att göra elloket Z 31 körbart igen? - BD, 2009-02-04, 09:26
- Går det att göra elloket Z 31 körbart igen? -
Stefan Skoglund,
2009-02-04, 12:51
- Går det att göra elloket Z 31 körbart igen? - Anders Sandgren, 2009-02-04, 14:31
- Går det att göra elloket Z 31 körbart igen? - E. H., 2009-02-06, 19:39
- Z 31, Asea:s försökslok. (m2B) -
NOR,
2009-02-05, 10:53
- Z 31, Asea:s försökslok. (m2B) - Anders Sandgren, 2009-02-05, 11:16
- Z 31, Asea:s försökslok. -
Dag Bonnedal,
2009-02-05, 16:05
- Z 31, Asea:s försökslok. -
Niklas Bygdestam,
2009-02-05, 16:38
- Rälsvikt och axellast -
BD,
2009-02-06, 11:56
- Rälsvikt och axellast -
Niklas Bygdestam,
2009-02-06, 15:10
- Avsaknad av underläggsplattor? - BD, 2009-02-06, 18:01
- Rälsvikt och axellast - Uggla - Ola Almquist, 2009-02-10, 08:50
- Rälsvikt och axellast -
Niklas Bygdestam,
2009-02-06, 15:10
- Rälsvikt och axellast -
BD,
2009-02-06, 11:56
- Z 31, Asea:s försökslok. -
Niklas Bygdestam,
2009-02-05, 16:38