Spårram. Spårspann? (Bana)

av Sven Bårström, Friday, April 10, 2020, 19:27 (1470 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har trots verksamhet inom spårtekniken aldrig hört talas om ordet spårram inom järnvägstekniken, men jag förstår av de andra inläggen att ordet har använts ibland, dock troligen inte inom järnvägen. Vid såväl SJ som Banverket var vi ganska noga med nomenklaturen och ordens böjningsformer, åtminstone i skriftspråket. Av det hävdar jag att det på fackmässig svenska ska heta sliper, sliprar och räl, räler. Räls och slipers användes ibland som genitivformer i sammansättningar som -byte, -lastning, -lossning mm.
Spårspann sägs vara infört 1963, och det är möjligt. Ett spårspann är ett komplett spår med räler, sliprar och rälsbefästningsdetaljer med en längd som avgörs av hur långa rälerna är, t ex 40 m. Uttrycket spårspann har möjligen sitt ursprung i att man på 60-talet började utföra totala spårbyten med färdigmonterade spann, som fraktades ut på linjen på trallor. Arbetssättet kallades spårbyte med spannmetod eller kort "spannbyte".
Sven B


Hela tråden: