Banarbete, Tullinge-Tumba 1985, 6 bilder (Bana)

av Sven Bårström, Saturday, April 18, 2020, 16:23 (1440 dagar sedan) @ Ulfe

Jag kommer inte ihåg hur detta spårbyte genomfördes, och man kan inte se hela processen på de fina bilderna. Men bytet är genomfört något innan de moderna spårbytestågen anskaffades. I april månad (då bytet ägde rum) behövde man inte befara alltför stora variationer i rälstemperaturen. Därför kunde man ta bort många av HB-befästningarnas klämmor i förväg och ändå trafikera spåret med nedsatt hastighet. Så det handlar absolut inte om ett defekt spår utan erforderlig rälsbefästning. Det nya spåret ballasterades delvis i en första omgång varefter man kunde trafikera det med måttlig hastighet. Sedan gjorde man en ballastkomplettering och slutlig spårlägesjustering.
Bilderna med Tc-loket och O-vagnarna visar upplastningen av de gamla rälerna. På en av bilderna ser det av ballastens ljusgrå färg ut som om spåret bara bytts på vissa delsträckor.
Spårbytestekniken har självklart varierat mycket genom åren, alltifrån manuellt byte av alla sliprar och räler via spårspannbyten till byten med spårbyteståg.
Sven B


Hela tråden: