JVM nytillskott och avvecklade fordon (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, April 21, 2020, 10:28 (1465 dagar sedan)

Hej, här kommer lite info om fordon som tillkommit, och lämnat JVM.

Ångloket Sb 1306 är nu under hemtransport från Nora till Gävle.

Ångloket BJ H3 84 (A6 1793) är återlämnat av MfGDJ och hämtas idag i Falun för transport hem till Gävle.

Ångloket E2 1182 ägs nu av NBVJ och kom till Nora i morse.

Lokomotorn Z65 542 har köpts in från NBVJ och är under transport hem till Gävle. Den ska bli reservdelsförråd till Z65 492.

Dieselloket T43 239 är nu långstidsutlånat till Svensk Tågkraft och det dröjer innan vi ser loket i vår trafik igen.

Vattenfinkan QF 1973 (SJK:s gamla finka) har tagit över av JVM från NBVJ och är på väg hem till Gävle.

Personvagnen Bo5b 2961 som en gång i tiden fick en påbörjad renovering av JVM, har övertagits av NBVJ och finns nu i Nora. Planen är att den blir kafévagn i Pershyttan, samt att inredningen ska användas vid återställandet av BCo9 2698, men mer om det får NBVJ själva berätta.

I vintras köpte JVM in den gula vagnen OGT 4890M av Infranord. Det är fd B1 4890 som gick som personalvagn i ogräståget. Vagnen ska användas som fast personalvagn i Gävle där de fina hjulaxlarna kommer till nytta i JVM trafik.

Den brunna Y1 1289 som ägdes av MfGDJ har köpts in av JVM och av IBAB dragits till Östersund. Syftet var att komma åt reservdelar till Y1 1343. 1289 kommer efter plockning av delar att skrotas inom kort i Östersund.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Hela tråden: