Spår med både luftledning och strömskena (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, April 21, 2020, 10:40 (1464 dagar sedan) @ Bjorn Markland

Jag kan tänka mig att kommentaren syftar t.ex. på Alvik, där spårväg och tunnelbana delar på spåren från plattformarna till depån. Men där är, som sagt, strömarten densamma.

ja, och 1952 - 1957 fanns både strömskena och luftledning Alvik - (Thorildsplan) bl a för att Nockebybanans vagnar skulle kunna nå verkstaden i Hammarby; bild från Tranebergsbron 1956 [VoV, Riksarkivet]:

[image]

Bilden togs för att dokumentera sabotage i form av stenar på rälen framför Å-tåget som dessbättre lyckades stanna i tid.

Uppe till höger på bilden ser man några små anordningar monterade på vagnssidan. Dessa användes vid ett försök med automatisk tågidentifiering - induktiv överföring av tågets destination till avkännare före förgreningspunkter. Därmed kunde ställverksvakten utan tvekan lägga rätt tågväg, så att exempelvis tåget på bilden dirigerades till mittspåret vid Åkeshov för att kunna vända.


Hela tråden: