Spår med både luftledning och strömskena.Väster- o Söderort (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Tuesday, April 21, 2020, 17:18 (1438 dagar sedan) @ Leif B

Hela sträckan slussen-blåsut liksom kristineberg-islandstorget trafikerades av spårvagnar innan det blev tunnelbana och båda systemen torde varit där parallellt ett tag även om de inte användes samtidigt Den sista kontaktledningsstolpen på Tranebergsbron försvann när bron renoverades för ca 20år sedan då även sista resterna av Tranebergs station försvann.


Det alldeles riktigt men jag syftade egentligen på sträckan söder om Blåsut till Gubbängen där kontaktledning fanns trots att det aldrig kom att gå spåvagnar i trafik där, här Skogskyrkogården. På den här bilden syns grenpunkten i Blåsut med linje 8:s provisoriska spår till Sofielundsplan nyligen upprivna (slipers och kontaktledning finns kvar) medan tunneltåget går på nya sträckan mot Hökarängen (Sandsborgs station skymtar i bakgrunden). Som synes fanns det kontaktledning även mot Sandsborg.

Mer om kontaktledningen till Gubbängen. Ritning från 1946 på tunnelvagn med takströmavtagare.


I Västerort var det t o m Thorildsplan - Islandstorget som trafikerades med spårvagnar fram till 1952. Under första tunnelbaneperioden (1952-57) fanns kontaktledningen kvar Alvik - Thorildsplan och en anslutningsväxel till ytnätet fanns vid Thorildsplan. Den vägen kunde 12:ans spårvagnar ta sig till "Nya Enskedehallen" (Hammarbyverkstan) för tyngre underhåll och arbetsfordon ta sig till Nockebybanan. (Från 1957 bogserades istället spårvagnarna genom tunnelbanan till Hammarbyverkstaden.)

Även sträckan efter Telefonplan till Fruängen har ju haft båda systemen även om de inte användes parallellt.
Dessutom torde infarten till hammarbyhallen varit trafikerade av båda. Däremot gick nog linje 19s vagnar till Enskedehallen och bara undantagsvis till hyh.
Men det handlar fortfarande om samma strömsystem.

Javisst!


Hela tråden: