Spår med både luftledning och strömskena.Väster- o Söderort (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 21, 2020, 17:19 (1459 dagar sedan) @ Leif B

Hela sträckan slussen-blåsut liksom kristineberg-islandstorget trafikerades av spårvagnar innan det blev tunnelbana och båda systemen torde varit där parallellt ett tag även om de inte användes samtidigt Den sista kontaktledningsstolpen på Tranebergsbron försvann när bron renoverades för ca 20år sedan då även sista resterna av Tranebergs station försvann.


Det alldeles riktigt men jag syftade egentligen på sträckan söder om Blåsut till Gubbängen där kontaktledning fanns trots att det aldrig kom att gå spåvagnar i trafik där, [link=http://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2019/01/2202-170.jpg]här Skogskyrkogården[/link]. På den här bilden syns g[link=http://fordonsradio.se/wp-content/uploads/2019/01/2017-A3223-1.jpg]renpunkten i Blåsut med linje 8:s provisoriska spår till Sofielundsplan nyligen upprivna (slipers och kontaktledning finns kvar)[/link] medan tunneltåget går på nya sträckan mot Hökarängen (Sandsborgs station skymtar i bakgrunden). Som synes fanns det kontaktledning även mot Sandsborg.

I Västerort var det t o m [link=https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=35350#p296727]Thorildsplan[/link] - Islandstorget som trafikerades med spårvagnar fram till 1952. Under första tunnelbaneperioden (1952-57) fanns kontaktledningen kvar Alvik - Thorildsplan och en anslutningsväxel till ytnätet fanns vid Thorildsplan. Den vägen kunde 12:ans spårvagnar ta sig till "Nya Enskedehallen" (Hammarbyverkstan) för tyngre underhåll och arbetsfordon ta sig till Nockebybanan. (Från 1957 bogserades istället spårvagnarna genom tunnelbanan till Hammarbyverkstaden.)

Även sträckan efter Telefonplan till Fruängen har ju haft båda systemen även om de inte användes parallellt.
Dessutom torde infarten till hammarbyhallen varit trafikerade av båda. Däremot gick nog linje 19s vagnar till Enskedehallen och bara undantagsvis till hyh.
Men det handlar fortfarande om samma strömsystem.

Kontaktledningen på Gubbängsbanan har diskuterats mycket på SSS:s forum - det finns flera teorier och myter kring detta.

En teori har varit att kontaktledningen kom till för att kunna köra arbetståg under banbygget - men en titt på den avancerade kontaktledningskonstruktionen gör detta mindre troligt.

Mer sannolikt är att SS när banan byggdes tänkte fortsätta med kontaktledningsdrift åtminstone på yttersträckorna, eller åtminstone inte hade bestämt sej för hur strömförsörjningen skulle gå till. (Det lär ha funnits en idé om att använda både kontaktledning och strömskena med +750 och -750 V för att få en effektiv spänning på 1500 V utan ökade isolationskrav.)

Det har även framskymtat att SS tyckte att det var lite pinsamt att man satsad på en så dyr kontaktledningsanläggning som aldrig egentligen användes, vilket fick dem att dels försöka dölja alla spår av detta samt lansera teorin om arbetstågen.

Sanning eller myter?
Jag var inte ens född då...

/TKO


Hela tråden: