Spår med både luftledning och strömskena (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Pluggis, Tuesday, April 21, 2020, 17:31 (1465 dagar sedan) @ BD

---klipp---

Det blir vissa utmaningar för både signalteknik och eldrift när man kör med likström och växelström på samma spår. Detta visade sig när Hamburgs S-Bahn (pendeltåg) hade sådan samdrift under en på grund av andra världskriget förlängd övergångsperiod från växelström (luftledning) till likström (strömskena) mellan 1940 och 1955.

---klipp---

I New York förekommer kombinerad luftlednings- och strömskenedrift vid Penn Station och vidare österut mot Sunnyside Yard.

/TKO


Och i Berlin.

Genau! T.ex. i Birkenwerder norr om Berlin, där S-Bahn med likström i strömskena samsas med regionaltåg med växelström i kontaktledning. En inte helt okomplicerad lösning.

[img=left]http://lokman.se/Tagbilder/Tyskland/Berlin/477_BBI_001026_1.jpg[/img]
Här ses en "eleganter Rundkopf", just ankommen söderifrån till Birkenwerder den 26 oktober 2000.

[img=left]http://lokman.se/Tagbilder/Tyskland/143_889_BBIW_001026.jpg[/img]
Ett regionaltåg från Oranienburg till Hennigsdorf (b. Berlin) lämnar Birkenwerder en stund senare samma dag. Loket 143 889 skjuter på och tåget ska senare svänga västerut på Berliner Außenring (BAR).

På [link=https://www.stadtschnellbahn-berlin.de/bahnhof/texte/strombirke.php]Stadtschnellbahn-Berlin.de finns en sida[/link] (tysk läsövning!) om hur denna elektrotekniska utmaning löstes.


Hela tråden: