Strømskinne og kontaktledning (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Henrik B. Backer, Wednesday, April 22, 2020, 20:24 (1457 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På Kolsåsbanen i Oslo finnes en fellesstrekning der T-bane og sporvogn deler spor. Fra Lysakerelven til Bekkestua er det derfor kombinert strømskinne- og kontaktledningsdrift. Sporvognene som kjører der er av typen SL 95 (Ansaldo/Firema) og har fått ettermontert ATP-utrustning. Kombinasjonsdriften startet i desember 2013. Det ble lagt ned en del arbeid i å mating av strøm og seksjonering av kontaktledning og strømskinne likt. Sporvogn og T-bane drives begge på 750 V likestrøm. Sikringanleggene benytter sporvelt med 75 Hz.

Bildet under er fra Lysakerelven der Kolsåsbanen og Lilleakerbanen skiller lag. Det er sporvognslinje 13 som kjører til Bekkestua. Kolsåsbanen kjører i midten (T-bane) og Lilleakerbanen (sporvogn) sees lengst til venstre og til høyre. I tilfelle feilkjøring er montert kontaktledning og strømmskinne i normal kjøreretning på begge sporene (høyre) i ca 150 meters lengde


Beste hilsen Henrik B

[img]images/uploaded/202004221809595ea08877b9c92.jpg[/img]


Hela tråden: