Extremfall. Mindre extremt (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Wednesday, April 22, 2020, 21:31 (1458 dagar sedan) @ Harald

Mont Blanc Express är ju inte bara en järnväg i Schweiz utan namnet på den genomgående trafiken mellan Martigny i Schweiz och Saint-Gervais-les-bains i Frankrike via Chamonix-Mont-Blanc. På den franska delen är det väl fortfarande strömskena. Det var det i alla fall i höstas.
[img]https://harald.nordius.se/bilder/Chamonix2019/EOS_1966.jpg[/img]


Ja. Det är de schweiziska myndigheterna som har fått för sig att strömskena är fruktansvärt farligt.

På franska sidan finns varken kontaktledning eller kuggstång.

(Istället för kuggstång fanns det [link=https://en.wikipedia.org/wiki/Fell_mountain_railway_system]Fellsk bromsskena[/link], men den togs bort när [link=https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Saint-Gervais-les-Bains-Le_Fayet_%C3%A0_Vallorcine_(fronti%C3%A8re)#/media/Fichier:SNCF_Z600_in_Le_Fayet.jpg]nya tåg med magnetskenbroms[/link] ersatt d[link=https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Saint-Gervais-les-Bains-Le_Fayet_%C3%A0_Vallorcine_(fronti%C3%A8re)#/media/Fichier:Z200_%C3%A0_Vallorcine.jpg]e gamla tågen.[/link])


Hela tråden: