Smedby.- Kalmar S: Höga transporter passerade järnvägen? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Richard Loe, Saturday, April 25, 2020, 11:50 (1456 dagar sedan) @ z750asn

Har funderingar på vad de kan tänkas ha transporterats ut via denna järnvägskorsning.
Om jag minns rätt så leder den gamla vägen som den aktuella korsningen med järnväg upp till den start/landningsbanan som det civila flyget använde.

Från den start/landningsbanan dit där vägbasen Harby - Tingby är ca 4,2 km.
Kan man verkligen transporterat flygplan denna vägen, förbi tätbebyggda områden till vägbasen?
Länkar med en karta från Kartbild med korsning för järnvägen och där jag tror att vägbasen startade.

https://kartbild.com/#14/56.6795/16.2422/0x14

Funderade på om det kan vara som så att man kan transporterat tankvagnar från järnvägen med vagnbjörnar till flygplatsen?
Hur högt skulle ett sådant ekipage bli?

Mvh
Anders S, Kalmar

jag har nu kollat i Fortverkets listor och det fanns ingen vägbas eller reservvägbas mellan Harby och Tingby, och någon sådan tycks heller aldrig ha varit tänkt.

Det närmaste man kommer är det som nu är gamla riksvägen sydväst om Rinkabyholm. Detta var det allra första försöket till vägbas som man byggde i Sverige, och den blev klar 1957. Dock så blev den inte långlivad som vare sig vägbas eller reservvägbas, och tycks ha utgått till att bli någon form av reservstartbana till F12 O-bas (dvs Kalmar flygplats). Antagligen så blev det så eftersom denna vägsträcka dels var för kort (endast 1700m på raksträckan) och dels för nära flygplatsen (och kunde därmed slås ut samtidigt som man slog ut flygplatsen).


Hela tråden: