Nordwaggon - modern järnvägshistoria - Hans Werthén (Fordon: vagnar)
Förresten vore det intressant om det i läsekretsen finns bilder, anekdoter m.m. som kunde tas upp i denna tråd.
Följande vore intressant att få belyst.
Hans Werthéns intressen i någon av nedanstående firmor.
Wasa Intertrade, Uniwaggon, Transwaggon. En vagnverkstad i Östersund, namnet glömt (Grand Wagon?), som ägdes(?) av Hans Werthén och avvecklades av hans döttrar.
Förbindelse Nordwaggon - Transwaggon?
Vad hände med Uniwaggons vagnar?
Uniwaggon var föregångare till Transwaggon, och vagnarna införlivades sedermera i TWA trafik.
Huruvida Hans Werthén hade intressen i det som skulle bli Transwaggon vet jag inte, men han hade ju desto mer intressen i Nordwaggon och Grandwaggon, som vagnverkstaden i Östersund helt riktigt hette. Exakt hur det startade har jag inte koll på, men helt klart var kopplingen till Nordwaggon väldigt stark; Werthén var ju mångårig ledare i Electrolux, som också var delägare i NW hela tiden fram till försäljningen till TWA. Grandwaggons huvudsakliga verksamhet var ju att bygga om äldre vagnar till kapellvagnar Kbis971 och Laaips962, alla sedermera i trafik för NW.