Hastighetshöjning juni 1923 - varför? (Fordon: allmänt)

av Oskar F, Friday, May 01, 2020, 07:49 (1449 dagar sedan) @ bosc

Jag har ett gammalt och slitet exemplar av "[i]Bihang till Lokomotiv och Tendrar samt Person-, Post-, Fång- och Resgodsvagnar vid Statens Järnvägar[/i]", där de flesta inlagorna är från början av 1900-talet. Detta exemplar kommer från Banbyrån, Broavdelningen och innehåller en del noteringar, som jag nu söker förklaring till.
På bladet (Juni 1908)för Godstågslokomotiv litt. E, är med blyerts noterat: "[i]enl. str 212 - 65 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Persontågslokomotiv litt. L, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 80 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Malmtågslokomotiv litt. Ma, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 50 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Malmtågslokomotiv litt. R, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 50 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Persontågslokomotiv litt. S, är med blyerts noterat "[i]Sa/Sb enl. str 212 - 80/90 km pr. Timme 18/6 1923 K.O.[/i]".
Vad hände 1923 som ledde till att man höjde sth för vissa loktyper?/BoSC

Varför drar du slutsatsen att hastigheten höjdes vid anteckningstillfället? I så fall borde ju den tidigare gällande sth framgå och vara överstruken.


Hela tråden: