Hastighetshöjning juni 1923 - varför? (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Friday, May 01, 2020, 11:34 (1449 dagar sedan) @ Oskar F

Jag har ett gammalt och slitet exemplar av "[i]Bihang till Lokomotiv och Tendrar samt Person-, Post-, Fång- och Resgodsvagnar vid Statens Järnvägar[/i]", där de flesta inlagorna är från början av 1900-talet. Detta exemplar kommer från Banbyrån, Broavdelningen och innehåller en del noteringar, som jag nu söker förklaring till.
På bladet (Juni 1908)för Godstågslokomotiv litt. E, är med blyerts noterat: "[i]enl. str 212 - 65 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Persontågslokomotiv litt. L, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 80 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Malmtågslokomotiv litt. Ma, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 50 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Malmtågslokomotiv litt. R, är med blyerts noterat "[i]enl. str 212 - 50 km pr. Timme (riv.d. 18/6 1923 K.O.)[/i]",
på bladet (Juni 1908) för Persontågslokomotiv litt. S, är med blyerts noterat "[i]Sa/Sb enl. str 212 - 80/90 km pr. Timme 18/6 1923 K.O.[/i]".
Vad hände 1923 som ledde till att man höjde sth för vissa loktyper?/BoSC


Varför drar du slutsatsen att hastigheten höjdes vid anteckningstillfället? I så fall borde ju den tidigare gällande sth framgå och vara överstruken.

Men L hade tidigare 75, E hade 60 och Ma & R 45km/h. Hade Sa/Sb hade 75 resp 85?
Då Ma/R är inblandade kan det ha med lokens flytt från Malmbanan söderut då denna blivit elektrifierad men de andra loken fanns ju på andra platser. Kan det ha med tryckluftsbromsens införande att göra? Det borde framgå av str 212.


Hela tråden: