Någon som är bekant med TGOJ:s linjeblock? (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, May 04, 2020, 16:16 (1424 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon på forumet närmare kunskap om det tyska linjeblock som användes på TGOJ?

Jag försöker fastställa vilken typ av block (Zentralblock, Selbstblock etc; tyskarna har flera typer) som användes.

Jag är inte tekniskt kunnig om linjeblockeringen på TGOJ, men så mycket kan jag säga det måste ha varit en form av Selbstblock (automatiskt linjeblock), eftersom fjtkl inte kunde styra mellanblocksignalerna, utan de fungerade helt automatiskt. (I det tyska Zentralblock indikeras varje blocksignal för tågklareraren, som kan komma åt och spärra varje sådan signal.)

En egenhet med TGOJ:s linjeblock var att anläggningen hakade upp sig om man lät en färd följa efter en annan på en stationssträcka (A--B) och därefter lät den andra färden återvända till den bakomvarande stationen A. Det fanns därför en särskild regel om sa att vagnuttagning efter ett tåg på sträckan inte fick gå tillbaka till A utan måste föras vidare till B och avslutas där. Detsamma gällde A-fordonsfärd efter tåg med "oisolerat A-fordon".


Hela tråden: