Någon som är bekant med TGOJ:s linjeblock? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 05, 2020, 19:49 (1445 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det är mig inte känt vad tyskarna egentligen menar med begreppet Zentralblock. Jag har sett utrustningen i bruk i samband med SpDrS-ställverk och bildat mig den möjligtvis felaktiga uppfattningen att begreppet beror på att utrustningen är sammanbyggd med tillhörande ställverk.

Din uppfattning är troligen korrekt; när jag söker på Zentralblock Selbstblock kommer det upp diverse utdrag ur textböcker, t ex "Systemtechnik des Schienenverkehrs: Bahnbetrieb planen, steuern und sichern" av Jörn Pachl. Och alla verkar beskriva Zentralblock som att utrustningen är centralt placerad, ofta sammanbyggd med ett ställverk. Speciellt för Zentralblock är vidare att signalerna normalt visar stopp (vid Selbstblock normalt "kör" ) och att färden över centralblocksträckorna anses ske på tågvägar ("Blockfahrstrassen" ).

För att återvända till TGOJ så nämnde Rehschuh i sin artikel att man vid TGOJ, till skillnad från i Tyskland, inte hade några Ersatzsignale, och att föraren på ett tåg som kom till en blocksignal som visade stopp måste kontakta fjärrtågklareraren via signaltelefonen. Det finns inget i artikeln (eller någon av de andra artiklar jag lite snabbt kollat) som tyder på att TGOJ fjärrstyrning hade någon indikering av blocksignalerna i fjärrställverket (eller i närliggande stationsställverk), men det kan förstås å andra sidan ha ansetts så självklart att det inte särskilt behövde nämnas.


Hela tråden: