SRJ Skebobruk 1972, 3 linjebilder (Bana)

av Sven A, Tuesday, May 05, 2020, 20:02 (1445 dagar sedan) @ Olle E

På bild 1 är det plattor, men inte på bild 2. Hur var egentligen spårstandarden norr/öster om Rimbo?

I mitten av 50-talet påbörjades upprustning av SRJ-linjer öster och norr om Rimbo.
Standarden skulle bli EJ25-räler hopsvetsade i längder om 27,6 m, underläggsplattor (sk dubbelklack).
Min hypotes är att man arbetade sig från Rimbo mot Uppsala, men avbröts 1959 då SJs inflytande började.
Då hade det arbetet nått Länna.
På sträckan Länna-Faringe var underläggsplattor överallt, men på sträckan Länna-Uppsala endast i kurvorna. Rälsen var dock EJ25 överallt, längd 10 m på sträckan Uppsala-Länna (enstaka sträckor 15 eller 20 m)
När upprivningen av Faringe-Rimbo-Hallstavik skulle ske, skedde en plötslig ändring av tidigare meddelad ordning, vilket stjälpte SRJmfs planer att i ordnade former avveckla Rimbo som huvudort för lokverksamheten.
Från början skulle Hallstaviksgrenen rivas först, men den ändrades till Faringegrenen. Tydligen hade den bättre standarden på den delen gjort det lättare för entreprenören att avsätta det materialet.
Min slutsats är att standarden på Rimbo-Hallstavik var lika som delen Uppsala-Länna, dvs plattor endast i kurvor.


Hela tråden: