Någon som är bekant med TGOJ:s linjeblock?Tysk fjärrstyrning (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Wednesday, May 06, 2020, 17:38 (1444 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I det finska utförandet av Zentralblock i SpDrS60-VR -ställverket visar blocksignalerna vanligen kör i normalläge i den inställda körriktningen (stopp i motsatt riktning). Detta kan envar själv lätt observera exempelvis mellan Böle och H:fors. Centralställverket i H:fors är jättelikt och omfattar förutom H:fors centralstation även Böle personstation och Ilmala hpl och gränsar mot Hoplax i väster och Åggelby i norr samt Ilmala driftbangård i nordväst.

I de äldre tyska automatiska linjeblocken i Finland indikera(de)s inte blocksignalerna hos fjtkl. De är spårledningsbaserade (efter elektrifieringen 125 Hz med tvåfasmotorreläer) och har såvitt jag har förstått rätt ingen speciell benägenhet att låsa sig. De tillhör körriktningsmässigt även "tvålägesvarianten" (således utan neutralt läge). Reläåtgångsmässigt är konstruktionen rimligt krävande.

De tyska konstruktionerna avsedda för Tyskland förefaller ofta vara väldigt påkostade. Exportvarianter verkar vara enklare och billigare, annars hade de tyska leverantörerna förmodligen knappast klarat sig i den internationella konkurrensen. Vi behöver även komma i håg att fjärrstyrning av långa sträckor enligt nordisk (eller för den delen amerikansk) förebild har varit ett tämligen begränsat fenomen i Tyskland. Lokalbevakning är fortfarande vanligt i dagens Tyskland och fjärrstyrningen av stora reläställverk ingen självklarhet. Jag har vid studiebesök tittat in i apparatskåp och förundrat mig storligen över en systemlösning där man har dubblerat hela den moderna fjärrstyrningen och lagt in samtliga manövrar genom seriekopplade slutkontakter i orderreläerna i bägge halvorna. För att få igenom en manöver måste således samma order komma genom bägge systemen. Jag fick inget vettigt svar på min fråga varför man har gått in för detta dyra och tillgänglighetsförsämrande arrangemang men däremot framkom ur svaret den klara tanken på att ur fjtkl synvinkel ska reläställverk fungera exakt på samma sätt som datorställverk.

Enligt en viss blockman i vår gemensamma bekantskapskrets så ska det i Tyskland (och Schweiz) vara krav på att fjärrstyrningssystem är fail-safe. (Så om man fått det med modersmjölken och hela livet tillämpat det med tysk noggrannhet, förstår jag att det kunde vara svårt att förstå din fråga.)


Hela tråden: