Godsspår Södra Station - Söder Mälarstrand. Spårvägen (Bana)

av Anders Sandgren, Saturday, May 09, 2020, 16:04 (1440 dagar sedan) @ Leif B

---


Spårvägens spår till Söder Mälarstrand skall enligt Svenska Spårvägssällskapets bok "Stockholm på spåret" 1998 (sid 93) kanske ha funnits kvar till 1956. Jag tror mig ha hört att det spåret på senare tid mest användes för transport av bromssand som levererades sjövägen. Göteborgs Spårvägar hade ett liknande bromssandsspår ner till en kaj fram till början av 1950-talet.


En bild från 1950 med en spårvagn som lastar sand. Mycket möjligt att det är bromssand, men det skulle ju hypotetiskt kunna vara sand för andra ändamål (banvall).

Apropå skutan, så kunde man ju uppstämma i "Vi lossar sand, ibland, på Södermälarstrand .... "

Då vagnen är en trafikvagn (A8) så är det nog bromssand till en vagnhall. Om det var till byggnation skulle det nog varit ett av deras lok, men man vet aldrig.


den här kartan är både järnvägs- och spårvägsspåren på Söder Mälarstrand inritade. Kartan är daterad 1917-27 och det man kan hitta detaljer på den som aldrig blev utförda så den är inte helt pålitlig, men jag har aldrig sett någon bättre karta eller spårplan.


Hela tråden: