Idag för 50 år sedan - 7 maj 1970 röd dag. (Fordon: allmänt)

av S-O Johansson, Sunday, May 10, 2020, 21:20 (1445 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag kikade in i Ekevings graf för 1971.

https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf171/5_1-4.pdf

Gt8992 ankom Linköping från Västervik 16.52

Gt8948 avgick sedan till Norrköping 19.35 vilket då kan var det tåg vi ser på bilden

Pt2614 som förmodligen är den X17 som vi ser på bilden gick mellan Nässjö-Norrköping och avgick från Linköping 18.50.


Men det här var i början av maj 1970, då gällde väl 1969 års graf. Jag vet inte när man ändrade nummer på persontågen Nässjö - Norrköping.


Har grafen från 1969.

Gt 8982 från Hultsfred ankommer Linköping 16:14 går vidare till Norrköping 17:03

Gt 8992 från Västervik ankommer Linköping 18:03 går vidare till Norrköping 19:25

Genomgående godstågsnummer till Norrköping alltså.


Tillagt:
Det finns inte speciellt många godståg söderut från Linköping, det kan förklara att vagnarna ska dras till Norrköping denna tidtabellsperiod .
Gt 8983 avgår till Mjölby 20:05
Gt 6007 har uppehåll 21:50- 22:16 , på sin väg mellan Tomteboda- Malmö, det ser dock ut mer som ett Posttåg och/eller ett tåg för A-vagnar för det har längre uppehåll på alla stationer på sin väg, Södertälje, Katrineholm , Norrköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm och Eslöv.
Det var det hela.

M.V.H Anders.k.


Att det är genomgående tågnummer behöver inte betyda att det är genomgående lok. T44 blev inte ordinarie dragkraft på Västerviksbanan förrän omkring 1975. Innan dess så var det enbart T43 i godstågen på Västervik och Hultsfred. I tidtabell 168 den föregående gick ett av tågen med genomgående lok till Norrköping men jag tror att det bara var en tidtabell. Det brukade stå ett D-lok över dagen på godsbangården i Linköping de här åren runt 1970.Så normalt tror jag att det var ellok till Norrköping i de nämnda tågen.
Norrköping hade då två T44, 270 och 280, som mest gick på Finspångs- och Skärblackatrafiken men även gick ner till Linköping i vissa tåg bl.a på helger för att hämta mjölk- och postvagnar som stod på oelektrifierade spår. Detta gällde speciellt söndagar. Såg att min bild nedan och Stigs från den 7 maj, Kristi himmelfärdsdag, är tagna på röda dagar. Vilket jag tror är anledningen till att det går T44 i tågen. Godståg till Västervik och Hultsfred gick inte på söndagar.

[image]
Här är T44 270 på väg in till Linköping med godståg söndagen den 12 april 1970. Passerar just Linköpings eget Tomteboda som koloniområdet till höger i bild kallas.

Linköping och Mjölby hade ett gemensamt tåg på kvällen till Hallsberg för vagnar västerut.


Bra information , tack.

i Grafen T69 finns inga Söndagståg inlagda, dom kanske gick på extraläge, Kristi himmelfärdsdag brukar vara en riktig klämdag.

Mycket trevlig bild, en vagn från Gullhögen i Skövde längst fram , ingen stor cementmotagare i trakten tydligen.

Har ett omloppsplan över Halmstads T43 gällande T75, då är det två T43 som startar på morgonen i Linköping med varsitt godståg till Västervik resp Hultsfred, godstågen körs bara Måndag till Fredag och på Måndagar byter loken från Linköping och Nässjö tåg med varandra i Hultsfred så omloppen knyts ihop, sedan tar det ytterligare någon vecka innan loket kommer till Halmstad, går i Nässjö tåg ett tag.

M.V.H Anders.k.

Det här tågparet började gå fr.o.m tidtabellsskiftet 1968 om jag kommer ihåg rätt. Var på returen till för i första hand mjölkvagnar till Stockholm. Innan T44 kom runt 1970 så drogs tåget av T21 och om man hade tur någon enstaka gång av T31.
Lokbytena i Hultsfred varierade under åren. Ibland bytte man lok varje dag och som sagt ovan någon dag i veckan.


Hela tråden: