Sista dubbelspåret utan linjeblockering -- inget samband (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Tuesday, May 12, 2020, 15:11 (1444 dagar sedan) @ Anders_W

Kan det vara så att slopandet av röd-vit frontsignal på högerspår sammanföll med att den sista dubbelspårssträckan fick automatiskt linjeblock? Med denna teknik bortfaller ju behovet.

Nej, det finns inget samband. De sista dubbelspårssträckorna utan linjeblockering försvann långt senare, först på 1960-talet. Och till 1996 fanns det på Roslagsbanan dubbelspårssträckor med linjeblockering endast på vänsterspår (de tillhörde SJ till mellan 1959 och 1972).

Min gissning är att den särskilda frontsignalen till 1929 (till 1936 på EJ) vid körning på högerspår föranleddes av uppfattningen att arbetande banpersonal på linjen behövde kunna se tydligt på avstånd att tåget framfördes på högerspår. Slopandet år 1929 (1936) berodde på att det ansågs ta för lång tid att stanna och sätta upp resp. ta ned signaleringen vid början resp. slutet av sträckan med enkelspårsdrift, gissar jag också. (Fast det fanns lok som var försedda med en från förarhytten "fjärrstyrd" anordning som satte dit och tog bort ett rött glas -- det har vi tidigare sett exempel på här i JF.)
/up


Hela tråden: