En röd signal framåt och dubbelspår i Danmark (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Wednesday, May 13, 2020, 16:24 (1436 dagar sedan) @ Anders_W

Kan det vara så att slopandet av röd-vit frontsignal på högerspår sammanföll med att den sista dubbelspårssträckan fick automatiskt linjeblock? Med denna teknik bortfaller ju behovet.

Nej, det finns inget samband. De sista dubbelspårssträckorna utan linjeblockering försvann långt senare, först på 1960-talet. Och till 1996 fanns det på Roslagsbanan dubbelspårssträckor med linjeblockering endast på vänsterspår (de tillhörde SJ till mellan 1959 och 1972).

Min gissning är att den särskilda frontsignalen till 1929 (till 1936 på EJ) vid körning på högerspår föranleddes av uppfattningen att arbetande banpersonal på linjen behövde kunna se tydligt på avstånd att tåget framfördes på högerspår. Slopandet år 1929 (1936) berodde på att det ansågs ta för lång tid att stanna och sätta upp resp. ta ned signaleringen vid början resp. slutet av sträckan med enkelspårsdrift, gissar jag också. (Fast det fanns lok som var försedda med en från förarhytten "fjärrstyrd" anordning som satte dit och tog bort ett rött glas -- det har vi tidigare sett exempel på här i JF.)
/up

I Danmark rådde väl motsvarande ordning vid körning på vänsterspår till ganska nyligen, eller?
Jim

Ja. Danskarna har haft åtminstone tre olika modeller av linjeblockering, men det var först nyligen (90- eller 00-tal) som man började med symmetrisk signalering på flerspår.

Jag uppfattar att Jims fråga om ”motsvarande ordning” nog handlar om rött sken framåt. Och då är svaret: Ja, fram till någon gång mellan 2006 och 2009 förekom det en kendingssignal for tog ad venstre spor som bestod i att den nedre och i körriktningen högra frontlyktan visade rött i stället för vitt sken.

Denna kendingssignal (= frontsignal) skulle alltså föras när tåget på venstre spor, d.v.s. på ”motspår” på en dubbelspårig sträcka som inte hade likvärdigt signalerad dubbelriktad linjeblockering på båda spåren.

För att nu tala om dubbelspår och linjeblockering i Danmark: Det finns fyra olika varianter av det vi i Sverige kallar dubbelspår.

1. Dobbeltspor utan linjeblockering.
2. Dobbeltspor med linjeblockering bara på højre spor (= det ”normala” spåret). Denna variant innebär också att det inte finns några tågvägar från en station ut till venstre spor (= ”motspåret”) eller från venstre spor inte till en station, utan sådan körning måste hanteras med muntliga medgivanden.
3. Dobbeltspor med linjeblockering med fullständig signalering på højre spor men med förenklad signalering på venstre spor. Förarenleder begränsad hastighet, dels på fri bane (= linjen) och dels vid utfart från och infart till station.
4. Vekselspor, som har likvärdigt dubbelriktad signalering på båda spåren (eller alla spåren, för det kan vara fler är två), således som i Sverige.

Obs alltså att i fall 4 så kallas det strækning med vekselspordrift, inte dobbeltspor.
/up


Hela tråden: