Tåg in-utrustning (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, May 15, 2020, 09:15 (1441 dagar sedan) @ Anders_W

Visst var det så i fjb:s barndom att man inte lät en tam-bana avvika direkt från fjb-spår, utan bara från lokalbevakade fjb-gränsstationer?

TGOJ första fjb-sträcka var Skogstorp-Nyköping S, driftsatt 1958-06-01. Tam gällde mot Eskilstuna C och Oxelösund, fjtkl skötte denna nattetid. Jag vet inte om lokf skulle lämna ankomstanmälan. Fjb utsträcktes 1962 till både Et och Oxd.

Länge fanns en tyst överenskommelse, att fjtkl skulle behöva sköta bara EN "handklarerad" sträcka (tåg eller vut) per station. Sträckan Tillberga-Sala fick därför fjb "i förtid", så att Tb kunde fjärrmanövreras (tam mot Skultuna). Då Strömtorp skulle fjärrmnövreras 1974 gick man dock med på två utgående banor, detta p g a den låga trafiken mot Otterbäcken.

Fjärrmanövrerade stationer med "tam åt båda håll" har ju sedan varit Niemisel, Tågsjöberg och Åmsele. Och nu den stora satsningen på Inlandsbanan.


Hela tråden: