Tåg in-utrustning. "Streckenblock" (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Saturday, May 16, 2020, 21:38 (1413 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

Nej, tåg in-utrustningens funktion baseras på att ett antal spårledningar efter varandra beläggs och blir fria i rätt sekvens. Sker detta på ett korrekt sätt, anser man att ett tågsätt med säkerhet har passerat, och en särskild indikering sänds till fjärrtågklareraren.

Axelräknare används ännu så länge inte alls vid Trafikverkets järnvägsnät.
/up

Existerar det "Tåg in"-utrustning som baserar sig på axelräknare vid svenska statsbanan? Meddelas i så fall antalet inräknade axlar för fjtkl?

(Det finns en filmsnutt från Schweiz på Youtube som visar hur antalet axlar räknas in och presenteras för tkl med lampor som tänds. Lamporna är numrerade 1,2,4,8,16... enligt det binära talsystemet. När något går snett får tkl räkna fram summan av de brinnande lamporna för att försöka förstå vad som har gått galet.)


När jag var på Rhätische Bahn för drygt 30 år sedan hade man infört linjeblock ("Streckenblock", på tyska) och fjärrstyrning på hela nätet, utom Poschiavo - Tirano som var på gång.

Vad jag förstår funkade det så att man hade spårledning på stationerna men inte på linjen. Det senare kanske delvis för att man hade stålslipers på stora delar av nätet, man såg träsliprarna börja en bit utanför yttre växel. Antagligen vid infartssignalen men det minns jag inte längre.

På den tiden var jag mer intresserad av elektriska dragkrafter än av signaler och tågledning så jag satte mig inte in i tekniken, jag uppfattar det som att om utfartssignalen visade körbesked och spårledningen närmast stationsgränsen blev belagd, så blev linjeblocket belagt. Om sedan infartssignalen på nästa station visade kör och infartsspårledningen blev belagd och åter fri, så blev linjeblocket "fritt". Det är naturligtvis att det var två eller tre spårledningar med sekvensavkänning som i "tåg in-utrustningen", men det vet jag inte.

Tyvärr har ingen dokumentation av hur det fungerar, men när jag läser "SÄO" från den tiden (Reglement über den Fahrdienst, FDR, R70.0, 31.Mai.1987) så framgår det att man inte räknade axlarna.

65 Tågdelning
65.1 Ett blockat avsnitt friges av linjeblocket, även om bara en del av tåget lämnar sträckan.

65.2 Därför får vid tågdelning på linjen (t ex p g a koppelbrott, urspårning o.s.v.) den berörda blocksträckan lämnas med den främre tågdelen bara med tillstånd av tkl på nästa station eller fjtkl.


66 Förlupna vagnar ("Entlaufen von Wagen")
66.1 Mot linjen rullande fordon detekteras varken av linjeblocket eller bromsas av ATC. De utgör därför en fara vid järnvägsdrift i och mot lutningar. Genom berörda tjänstemäns genomtänkta handlande av kan förlupna vagnar undvikas.

(Moment 2 och 3 behandlar sedan hur man ska bete sig när/om ("Wenn") rullar iväg,men det är ju OT för själva linjeblocket.)


Hela tråden: