Inte G6 1467 - Nalco (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Sunday, May 17, 2020, 18:06 (1433 dagar sedan) @ BD

Loket ser nykonserverat ut och är nedkopplat. På väg från konservering på huvudverkstad?
Var är bilden taget? 1453 var på 50-talet i Malmö enligt [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=101572]denna tråd[/link].

Har samma foto vilket är stämplat FOTO: S. O. Lundberg samt med påskrift G6 1452 Nässjö. Sven Ove bodde i Nässjö och var lokförare.

Har inte tittat på fotot på mycket länge. Med blyerts har jag, av obekant anledning, tillagt 1465.

Att det inte är 1465 torde vara klart, loket var G5 och blev aldrig G6.

Att det torde vara 1453 börjar nog klarna, inte minsta pga Nalco. Inget annat G6 hade det. Då kan man ju undra varför loket fick det. Det finns en [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115551]tidigare tråd[/link] med bilder från Nässjö lokstation med ett antal E/E2 samt N5 1784. Samtliga har Nalco vad det verkar. Nässjös vatten är mjukt och oavsett om det är kranvatten eller upp-pumpat från Runnerydssjön så borde det inte vara problem med kalk. Däremot var det mycket annat skit i Runnerydssjön, från såväl SJ's dagvatten och jästfabriken. Lokstationens dagvatten gick till Höregölen (norr om lokstationen) som blev mycket bättre efter att man infört oljeavskiljare på lokstationen.
Var det någon tjänstgöring runt nässjö som hade dåligt vatten? Längs Emån är grundvattnet järnhaltigt (jag har själv brunn där) och området var tidigare myrmalmsproducent (limonit). Var det sådant vatten som tarvade Nalco?
Nere i Skåne är saken allvarligare och där är det mer kalkberggrund så där är det mer begripligt.


Hela tråden: