E2 1091 i Mockfjärd 1964 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, May 19, 2020, 18:16 (1437 dagar sedan)

Under min avlånga resa sommaren 1964 hade jag bland annat fått tillstånd att medfölja på dragfordon i godståg kring Borlänge. Den 22 juli kom jag med tåg 605 till Mockfjärd från Borlänge i YBo6 1090. I Mockfjärd blev det byte till E2 1091 som befann sig där efter att ha dragit lgt 9044 dit från Borlänge. Tyvärr hann jag inte med 9044 i Borlänge. Slutstation för 9044 var Björbo men det var inställt dit, liksom 9043 Björbo - Borlänge. Efter en del växling i Mockfjärd blev det i stället vagnuttagning tillbaka till Borlänge i ett tidigare läge än 9043. Två bilder kommer här från Mockfjärd. På den andra bilden sitter tre pojkar på första parkett och begrundar det stora loket som för ett himla väsen med sin säkerhetsventil. Dessa pojkar bör väl idag vara drygt 60 år och man kan undra om detta tillfälle etsat sig kvar i deras minne. Efter ankomsten till Borlänge blev jag hembjuden till lokföraren Holger Andersson, som bodde på Skolgatan 12B i Borlänge. Han bjöd på fika och berättade bland annat att han började vid SWB. Härligt minne från en svunnen tid.
[image]
[image]


Hela tråden: