Kontaktledning in i stallet. Landquart (och Samedan) (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Leif B, Thursday, May 21, 2020, 11:45 (1435 dagar sedan) @ K Lemming

Ser på filmen att kontaktledningen går in i stallet, hur funkar det med portarna? Bör vara hål i portarna för ledningen, men det borde göra porten otät mot väder och vind och det kan ju vara gott om snö på denna platsen så man tycker det då borde snöa in en del genom detta hål. Eller är där en kort sektion av ledningen vid porten som kan fällas bort?

Det är ett några dm stort uttag i i plåten i vardera porthalvan, som sedan är till största delen fyllt av en bit genomskinlig plast (typ plexiglas) med bara ett urtag för kontakttråden. (Ju enklare, desto simplare!) Kanske går det att urskilja på någon av dessa bilder?
https://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=630907
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/7339714298/
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/7347020806
https://www.flickr.com/photos/79976134@N07/24745763002


Vädert är inte heller särskilt brutalt i Landquart (550 m ö h). Jag ser dock att det är samma porttyp i Samedan där vädret är betydligt tuffare (1721 m ö h), men det kvarvarande hålet är ju bara några kvadratcentimeter så jag tror inte det är något problem ens där.

Till Harald, så såg jag aldrig någon motorvagn snurra på skivan. Jag tror att motorvagnarna på bilden (ABe 4/4 501-504) var stationerade i Samedan - de användes i alla fall i Engadin (och vintertid i ett Sporttåg i Davos). Pendeltågen med Be 4/4 511-516, användes däremot i S-Bahntrafik runt Chur och "bodde" i Landquart, men de hade ett tvåspårigt parallellstall ("Pendelzugshalle" ) i anslutning till rundstall. När motorvagnarna skulle på översyn (2 ggr/år) så nådde de det ena spåret i översynshallen genom att köra tvärsöver skivan, så de behövde normalt inte heller snurra.


Hittade f ö en bild på en av dessa motorvagnar i stallet i Samedan. Som synes har man tagit höjd för klimatet och lagt skjutbordet inne i byggnaden. Fler bilder från stallet i Samedan finns långt ner på denna sida.

Dessa bilder är sämre fotografiskt men visar historiska dragkrafter, så de passar nog ännu bättre på detta forum.


Hela tråden: