49 år sedan nedläggning av trafiken. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, Thursday, May 21, 2020, 18:40 (1407 dagar sedan)

I augusti är det 49 år sedan järnvägstrafiken mellan Falsterbo och Södervärn upphörde, närmare bestämt den 23 augusti 1971.
Banvallen mellan Tygelsjö och den nya stadsdelen Hyllie i Malmö används därefter som en fin cykelväg.
Badtåget med ånglok och vagnar på söndagar sommartid gick för sista gången den 29 augusti 1965, och uppehållen i Västra Klagstorp, Vintrie och Kulladal upphörde den 1 januari 1966.
Rälsen mellan Vellinge och Södervärn revs upp under åren 1971 och 1972.
Här är några bilder på hur det ser ut idag, med stora förändringar i den nya stadsdelen Hyllie.

Vintrie stationshus är både ombyggt och tillbyggt, men banvall och plattformskant finns kvar.
[img]images/uploaded/202005211621015ec6aa6d06bf3.jpg[/img]

När man lämnat Vintrie börjar Hyllie dyka upp i fonden.
[img]images/uploaded/202005211621595ec6aaa7037d3.jpg[/img]

Bunkeflo by och dess kyrka passeras på lite avstånd.
[img]images/uploaded/202005211622425ec6aad2ad372.jpg[/img]

Nu dyker Hyllie upp.
[img]images/uploaded/202005211623285ec6ab0078a82.jpg[/img]

Den höga byggnaden är kontorshuset ”The Point Hyllie” som är 110 meter högt och består av 29 våningar.
[img]images/uploaded/202005211625225ec6ab72c9071.jpg[/img]

Här går banvallen in i den nya bebyggelsen.
[img]images/uploaded/202005211626085ec6aba01eff2.jpg[/img]

Pilarna är här hamlade, eller stövlade som en del skåningar säger. Det görs ca vart tredje år för att grenverket inte ska breda ut sig, utan växa uppåt.
Det var förresten den danske kungen Kristian IV som på 1600-talet påbjöd planteringar av pilträd längs med samtliga skånska vägar för att förhindra jordflykt.
[img]images/uploaded/202005211627015ec6abd5f253f.jpg[/img]

Här togs pilarna bort på den vänstra sidan inför byggandet av hus, men de finns kvar på den högra sidan. Tyvärr har man byggt ett av husen tvärs över banvallen, vilket gör att den är borta här.
[img]images/uploaded/202005211627525ec6ac08d575e.jpg[/img]

Den sista biten av banvallen och pilarna som finns kvar, från två håll. Den resterande delen mot Kulladal togs bort vid byggandet av den förlängda Pildammsvägen och Inre Ringvägen.
[img]images/uploaded/202005211628565ec6ac48cd372.jpg[/img]

Från andra hållet.
[img]images/uploaded/202005211629255ec6ac654e614.jpg[/img]

Den sista pilen, med bl a Hyllie vattentorn i bakgrunden. Detta 62 meter höga vattentorn byggdes år 1973, och stod i många år ensamt på jordbruksmarken runt omkring.
[img]images/uploaded/202005211630035ec6ac8bc532b.jpg[/img]

När man passerat Inre Ringvägen dyker banvallen upp igen, nu genom stadsdelen Kulladals villakvarter.
[img]images/uploaded/202005211630405ec6acb0b5c88.jpg[/img]

Det finns en minnesskylt över platsen där Kulladals station i södra Malmö stod. Där har bangården ersatts av en lekplats. Kulladals station blev ändrad till hållplats år 1959, och lades ner år 1966.
[img]images/uploaded/202005211632075ec6ad074b0c2.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202005211639145ec6aeb207d44.jpg[/img]


Hela tråden: