Ohsabanan, Tyska lokets ångpanna (Historiskt material)

av Lars-Erik Gustafsson, Monday, February 09, 2009, 08:31 (5549 dagar sedan)

Arbetet med Tyska lokets ångpanna fortsätter i raskt tempo. Tidigare har det visats bilder från arbetet den 3 januari se länk: [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=20500]Järnvägshistoriskt forum[/link]. Nu har arbetet kommit så långt att alla de tolv nya takstagen är på plats liksom ett mindre antal "vanliga" stagbultar. Turen hade kommit till de nya tuberna. De hade inhandlats tidigare och nu satte vi igång med att krympa tubernas lillände (fyrboxen) och kona ut änden i sotskåpet. Det gör vi med en hydraulisk press.
Först bultas tuben fast och änden fettas in.

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/2Infettning.jpg[/img]

Och här ser vi det färdiga resultatet.

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/4Frdig.jpg[/img]

Efter inpressningen värmde vi tubändarna i vår lilla ässja

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/5Upphettning.jpg[/img]

Sedan fick de svalna långsamt i en skottkärra med sand. När de svalnat borstades ändarna rena och fina

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/7Polering.jpg
[/img]

Dags att montera tuberna i pannan. Nedersta raden är klar och här fortsätter vi med rad nummer två.

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/10Fleratuberpvg.jpg[/img]

När alla tuber var på plats så påbörjades tubpressningen i fyrboxen. Pannan ligger ned på sidan. Till vänster i bild ser ni de nya takstagen.

[img]http://i525.photobucket.com/albums/cc339/larserikgustafsson/11Tubpressning.jpg[/img]

Vi blev klara med pressningen i fyrboxänden men sedan tog orken och veckoslutet slut. Fortsättning följer vid nästa arbetshelg.:-)


Hela tråden: