Banvallsslänt med mönster (Järnväg allmänt)

av Hans XH Karlsson, Friday, May 22, 2020, 13:36 (1428 dagar sedan)

Trots mina 33 års regelbundet resande på, och många mils vandringar i omgivningarna kring, Inlandsbanan dyker det alltid upp något nytt då och då och ibland en del saker som jag inte lyckas begripa mig på.
Här är en länk till Digitalt museum med en bild som föreställer Vy över den nygjorda slänten på banan Kåbdalis - Jokkmokk 17/7 1937.

Jag har inte lyckats identifiera exakt plats och jag har heller inte lyckats få fram några uppgifter om varför man gjort detta mönster i banvallen. Jag har talat med personer och personal som eventuellt skulle tänkas kunna veta något om detta men ingen av dem har någon som helst uppgift om detta och varken sett eller hört talas om detta.
Jag tänker att det vore förvånande om man lagt ned en massa arbete på att göra detta enbart som prydnad mitt i ödemarken. Men vad skulle det kunna ha för funktion? Kan det vara ett sätt att stabilisera för att undvika ras/skred. Kan det ha med dränering att göra?

Tacksam för all typ av information kring detta mönster i slänten och även om någon har idéer om exakt plats. Själv hade jag en idé om exakt plats men vid besök där har jag inte kunnat hitta några lämningar.

https://digitaltmuseum.se/021018147076/vy-over-den-nygjorda-slanten-pa-banan-kabdalis-j...


Hela tråden: