Godståg Malmö - Vellinge - Trelleborg - Rydsgård m.m. (Tidtabeller)

av Kjell Aghult, Saturday, May 23, 2020, 11:16 (1432 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I anslutning till annan tråd om Y6 Vellinge kikade jag lite på godstrafiken. Jag har graferna för åren 1952 och 1955/56.
Såväl 1952 som 1955 gick lokalgodståg hf M, O, F Trelleborg Ö - Vellinge - Malmö och hf Ti, To, L Trelleborg Ö - Rydsgård. 1955 var det lokomotortåg och då vände dessa i Kulladal! 1952 gick de hela vägen till Malmö V. Tågnummer 8232-8231 mot Malmö och 8271-8272 mot Rydsgård både 1952 och 1955. Vellinge - Falsterbo hade inga tidtabellslagda godståg varken 1952 eller 1955. Dock skickades säkert en eller annan godsvagn med persontågen, vilket f.ö. skedde så sent som på 1960-talet (en G-vagn i "badtåget" från Falsterbo till Södervärn). Jag har också sett godsvagnar med moduler till hus med destination Falsterbo under 1960-talet så de fick väl gå i extra godståg. På senare tid användes Z64 i godstågen men då utgick de från Södervärn och vände i Vellinge. Kanske gick lokalgodstågen redan 1955 med Z64, som ju började levereras 1953?

1946 gick ett lokalgodstågspar Malmö-Trelleborg M-L med startpunkt Malmö. Lgt kördes sammma dagar Falsterbo <> Vellinge i en "persontågslucka" i Fo. Svelast tog så över styckegodset i två steg 1948/49: Fo-godståget blev i en första omgång blandat och Trelleborgsgodståget "varannandags". Det startade nu i Trelleborg Ö.

"Kulladalsgodståget" hade 1956 avkortats till Hököpinge med förplanerad behovs-vut norr därom. Till Fo fick väl behov ordnas "vut på blankett" (Då S 1). Man fick ta försening hem dessa dagar (Fo var f ö öppen för vagnslast ända till slutet 1971). "Dubbeldragningen" av vagnar Malmö-Trelleborg var säkert invägd i samkörningen med Rydsgårdsbanan.

TRJ hade haft en dyr godstågskörning med nattliggning i Rydsgård (Även rälsbussen låg samtidigt över!). SJ hade kvar den 1946. L/S tycks dock tågbesättningen ha gått att skifta med passresor via Svedala. SJ ändrade körningen till "dagsvända" från Trelleborg. Även här tog Svelast över styckegodset 1948/49 och godstågskörningen halverades.


Hela tråden: