Banvallsslänt med mönster (Järnväg allmänt)

av Hans XH Karlsson, Saturday, May 23, 2020, 11:56 (1428 dagar sedan) @ Mikael Blom

På flygfotot från 1959 på kartbild.com tycker jag mig kunna ana mönstret.

[link=https://kartbild.com/#17/66.56005/19.92290/0x4]Länk[/link]

De här äldre flygfotona var väldigt intressanta så stort tack. Mönstret man anar stämmer väldigt väl med hur mönstret ska se ut. Fortfarande tycker jag dock inte att platsen stämmer med fotografiet från 1937 då man där ser en sjö långt bort i bakgrunden men det ska jag undersöka genom fältstudier på plats. Vad man ser och inte ser längre bort i terrängen är ju väldigt beroende av hur skogen växt samt hur högt upp i slänten man står. Oavsett är jag väldigt nöjd med att ha fått hjälp med att hitta en plats där mönstret finns.
Jag har även tittat på dessa flygfoton ner längs Vitbäcken men inte sett något på den plats där jag trodde det skulle vara. Däremot längre ner vid ungefär km 193 finns det en plats där man med lite god vilja kan urskilja i vart fall ett snedställd linje men det kan ju i princip vara vad som helst. Jag får fara dit och kolla också. Eftersom detta verkar ha varit en etablerad metod att bygga så kan den ju ha tillämpats på flera platser i skärningar längs banan.
Stort tack för de äldre flygbilderna och för hjälpen att hitta mönstret strax norr om polcirkeln.


Hela tråden: