Enorma mängder vagnar. Enmansmotorvagnar. (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B @, lördag, maj 23, 2020, 23:42 (6 dagar sedan) @ Besc

Fick Roslagsbanans elmotorvagnar köras utan konduktör? Sådan överenskommelse fanns för
vissa tåg på Strömstads- och Lysekilsbanorna: X 7, lokförare från Uddevalla. Stod i ett STATSANSTÄLLD-reportage om Bohuslän.

Svaret är med största sannolikhet nej. Däremot drar jag mig till minnes att "rävarna" (X4P) mot slutet utrustades med någon form av dörrstängningsindikering för just enmansdrift. Avsikten var att kunna köra de sista och första turerna Lindholmen-Kårsta o å, enmansbetjänade.

Thomas T kan säkert komplettera mitt minne.

Ja, rävarna hade dörrkontakter och kördes enmans som pendelvagnar Lindholmen - Kårsta men vill jag minnas även vissa tider på Djursholmslinjerna. Åtminstone någon av träbukarna (”33:an”?) hade t o m ”biljettlucka” i hyttdörren men hade inte använts på länge. Vad jag förstår var inte biljettförsäljning alltför prioriterad av förarpersonalen. När rävararna försvann 1992, fick istället fyra X7p (de som inte var utrustade för manövervagnsdrift) dörrkontakter.

Även X10p är konstruerad för att kunna användas som enmansvagn, därav hytt i båda ändar. Ur teknisk synvinkel hade en dubbelmotorvagn med den elektriska utrustningen fördelad på båda vagnarna haft många fördelar, men kravet var att kunna köra enmans ”och det kan man bara göra med en vagn. Det kördes också en del enmans på parklinjen men det fungerade inte bra, p g a att motorvagnen saknar barnvagnsutrymme. En motorvagn byggdes om genom att man tog bort en del säten för att ordna ett barnvagnsutrymme men inte heller det blev bra eftersom lufttrummorna för motorkylningen bara lämnade en trång passage från vestibulen in i vagnen. Så efter en tid upphörde enmanskörningen och motorvagnens A-hytt används mycket sällan.

På SJ var väl enmansbetjäning av rälsbusståg på upp till två vagnar väl mer eller mindre standard. Palle i Vika kan väl bekräfta (eller dementera) från både smala och breda spår? Och svaret på frågan om hur man köpte biljett var helt enkelt att föraren både viserade och sälde biljetter. Detsamma gällde ju även på Y1.

Hela tråden:

RSS-feed av trådar